SESSIÓ 2. NOUS CONCEPTES I NOVES DINÀMIQUES.
Abans de donar inici a la nova sessió hem fet un repàs de l’últim dia. Recordar com funciona la veu i quins exercicis vam fer, que van quedar recollits i explicats a l’entrada anterior del blog.
QUÈ S’HA FET?
Com a cada classe, ens trobem amb una frase
inicial per analitzar i extreure conclusions. La d’aquesta setmana deia:
“Treballar
la veu és atrevir-me a ser escoltat. És el dret a SER i a ESTAR. És el dret a
manifestar-me. És acceptar-me tal com soc. És disposar-me a créixer.”
Lidia Garcia (2003). Tu voz. Tu sonido.
Ed. Díaz de Santos
Què ens vol dir
aquesta frase? Principalment que la veu és el tret d’identitat de cadascú, ja
que cada persona parla amb una intensitat, un to, una intenció... que ens ajuda
a ser com som i a reconèixer-nos entre nosaltres.
També hem tornat
a fer l’exercici de reconèixer les parts del cos que hi toquen a terra, aquest
cop anava a ser acompanyat de música, però finalment no.
A partir d’aquí
la sessió ha canviat a més pràctica. Hem fet una nova dinàmica per veure les
reaccions del nostre cos en un entorn més social. La dinàmica consistia a fer
salutacions en diferents possibles casos i de diferent manera. Primer, havíem
de moure’ns per l’espai i en parar ens apropàvem a una companya del grup. La
primera forma per saludar era amb la mà. En un primer lloc havíem d’imaginar
que la persona amb la qual coincidiríem no la coneixem de res i en la segona la
persona amb la qual coincidiríem sí que la coneixíem. Després fèiem el mateix
però amb donant una abraçada. A l’acabar hem fet una rotllana i hem reflexionat sobre com ens sentíem i quina reacció ha tingut el nostre cos en els diferents
casos. Els punts que van sortir van ser que quan no coneixem a la persona
sentim més inseguretat i desconfiança i el nostre cos reaccionaven fent l’acció
de manera ràpida i sense mantenir gaire contacte. En l’altre cas, ens sentíem
més segures i, per tant, ho fèiem amb fermesa i sense voler “fugir” de la
situació.
Després, en dues files, una enfront l’altra, havíem d’anar cap a la persona del davant i dir “hola” tenint consciència del nostre eix central i aconseguint una bona verticalitat. Aquest eix correspon a la columna vertebral i té dos suports (superior i inferior), on la base és la cintura pelviana. El cos no l’havíem de sentir ni tens ni rígid, però si amb una estabilitat des del cap fins als peus.
Seguidament, hem
passat a la veu. Com sabem, la faringe és una de les parts més important i que
influeix en la nostra veu, doncs avui hem conegut la contracció i distensió de
la laringe que són dues posicions que afecten les cordes vocals i a comes
projecta la veu, però abans hem fet unes respiracions per la boca, tapant i
sense tapar les orelles, per veure si forçàvem la laringe i en cas de forçar-la
intentar tenir més control.
Per a la
contracció i distensió hem fet uns exercicis de projecció de la veu. Una vegada
dient els dies de la setmana en contracció, on les cordes vocals es tanquen i
tenim la sensació que costa parlar i de passar l’aire. En l’altre cas havíem de
dir RI-QUI-TI-QUI-TA-VI amb la sensació que estàvem obrint unes cortines i, en
aquest cas, ho vam fer imaginant que havíem de llençar una pilota a una
cistella que hi havia al davant a l’altura del nostre cap i fent el gest amb el
braç, d’aquesta manera fèiem cada síl·laba en cada llançament.
REFLEXIÓ. QUÈ HE APRÈS? QUÈ HE SENTIT?
La
frase inicial em va fer reflexionar, ja que no era conscient de la veritat del
seu significat. La veu ens dóna un lloc a la vida i ens fa ser qui som.
En aquesta
sessió, després de cada exercici, he pogut fer un petit anàlisi de com em
sentia. A la dinàmica de salutacions he pogut veure com el meu cos tenia
diferents reaccions segons la situació. Quan no coneixia a la persona l’acció
la feia més ràpida de manera inconscient, no mirava a la persona a la cara,
sentia timidesa i el meu gest demostrava inseguretat. En canvi, amb la que sí
que coneixia, el gest ho feia de manera més segura i ferma, amb més confiança i
el meu cos estava relaxat.
Amb l’exercici de
la faringe he après les tècniques de contracció i distensió i he pogut veure i
comprovar com les meves cordes vocals es tancaven i obrien. Aquesta tècnica vocal
l’havia escolat moltes vegades però mai m’havia posat a provar si jo ho sabia
fer o no i, gràcies a aquest exercici, he pogut veure que sí.
Sessió del 7 d'octubre de 2020.

Comentaris
Publica un comentari a l'entrada